Sancțiunile impuse împotriva Rusiei în urma invaziei Ucrainei au afectat puternic industria auto. Atât clienții, cât și proprietarii sunt afectați de dificultatea țării de a importa piese.
Penuria a forțat Lada, a cărei companie mamă a fost recent răscumpărată de la Renault de către statul rus, să introducă o nouă variantă a modelului Lada Granta – „Classic”. Concepută folosind doar piese fabricate pe plan local sau de către firme prietene Rusiei, mașina propusă clienților costă doar 761.000 de ruble (aproximativ 12.300 de euro).
VIDEO
Din nefericire pentru cumpărători, statutul său de mașină simplă se referă mai puțin la aspectul său, cât la dotările sale. Vândută fără o serie de elemente de siguranță, precum ABS, airbag-uri laterale pentru pasageri sau chiar aer condiționat, Lada Granta Classic este propulsată de un motor de 1,6 litri cu patru cilindri de 90 CP care nu îndeplinește standardele europene actuale privind emisiile. De fapt, acesta respectă doar reglementările privind emisiile valabile pentru anul 1996.
Cumpărătorii primesc ca ”premiu de consolare” ornamente exterioare în culoarea caroseriei, servodirecție și geamuri față acționate electric. Tot ceea ce necesită fabricarea unor piese de proveniență străină a fost eliminat.
Cumpărătorii au de ales între trei versiuni de caroserie: sedan, hatchback și break. Toate trei sunt construite în Togliatti, Rusia.
Este prea devreme pentru a spune cât timp vor rămâne în producție dar președintele AvtoVAZ, Maksim Sokolov, a declarat că Lada face eforturi pentru a ”dezvolta competențele furnizorilor ruși”, probabil pentru a readuce mai devreme sau mai târziu unele dintre dotările lipsă.