Într-o Românie sufocată de milioane de mașini, locurile de parcare continuă să reprezinte o mare problemă la nivel național. Deși numărul locurilor de parcare publice a crescut cu peste 20.000 comparativ cu anul 2020, ajungând la 1.174.941, proprietarii celor circa nouă milioane de autovehicule, cât numără estimativ parcul auto național, găsesc cu greu un loc de parcare.
Într-o analiză realizată de Vegacomp Consulting, integrator de soluții inteligente la cheie, se arată că numărul total de locuri de parcare ar putea ajunge la 1,29 milioane, la o toleranţă de 10% aferentă ratei de exactitate a răspunsurilor municipalităţilor.
“Avem aproximativ 1.200.000 de locuri de parcare publice, dintre care peste 755.000 sunt locuri de parcare rezidenţiale, în mediul urban. Pentru context, la sfârşitului anului 2020, parcul auto din România era compus din 9.222.280 milioane de vehicule. Dintre acestea, 7.287.857 erau mai vechi de 10 ani, adică aproximativ 80% din total. În această ediţie a raportului, am colectat şi datele referitoare la veniturile obţinute din amenzile legate de nerespectarea Regulamentului de parcare. Astfel, am remarcat că Oradea conduce topul, cu 1,288 milioane de lei încasaţi în 2020, din totalul de aproximativ 5 milioane de lei la nivel naţional”, declară Cornel Bărbuţ, CEO al Vegacomp Consulting, citat de Ziarul Financiar.
Potrivit rezultatelor aceleiași analize, veniturile obţinute anul trecut de primării din utilizarea parcărilor şi din amenzi au fost de circa 160 de milioane lei.
Într-un clasament al locurilor publice de parcare realizat la nivel național, pe primul loc se situează Bucureștiul, cu un total de 244.342 locuri de parcare publice dintr-un total de aproximativ 450.000. Chiar și așa, Capitala este sufocată de cele peste 1,3 milioane de autoturisme înmatriculat, în timpce infrastructura rutieră este dimensionată pentru doar 200.000 de vehicule.
București este urmat la mare distanță de orașele Braşov (65.360 locuri) şi Iaşi (58.418 locuri), în timp ce pe ultimul loc se află Tg. Mureș, care numără doar 28.473 locuri de parcare publice.
În ceea ce privește numărul locurilor de parcare dedicate mașinilor electrice, primul loc este ocupat de Cluj-Napoca (62 locuri), urmat de Iaşi (35), București – Sectorul 4 (32) şi Galaţi (14).
Potrivit analizei Vegacomp Consulting, 151 de localități din țara noastră taxează utilizarea locurilor de parcare, în timp ce 98 nu taxează, iar 52 de primării nu au răspuns solicitărilor de informații, în cadrul legal. Veniturile obţinute anul trecut de primării din utilizarea parcărilor şi din amenzi au totalizat 160 milioane lei.