Discurile de frână sunt printre cele mai importante componente ale unei mașini, asigurând, alături de plăcuțele de frână, performanțele de frânare. În timp, acestea se tocesc și uneori se deformează, dar unii șoferi sunt de părere că viața lor poate fi prelungită prin refacerea planeității. Totuși, chiar merită să refaci planeitatea la discurile de frână?
Orice ar spune șoferii cu mai multă sau mai puțină experiență, discurile de frână sunt elemente consumabile. De regulă, acestea sunt realizate din fontă, iar în timpul frânării se tocesc în urma frecării cu plăcuțele de frână. Este logic, așadar, că discurile de frână trebuie schimbate periodic, în cel mai rău caz o dată la două schimbări ale plăcuțelor.
Cu câteva decenii în urmă, discurile de frână țineau pe toată durata de viață a mașinii, de unde și legendele urbane de astăzi. Mașinile erau ușoare, iar componentele sistemelor de siguranță (și în special ale celui de frânare) erau supradimensionate. Prin urmare, discurile de frână erau groase, materialul era dur, iar uzura, nesemnificativă. Șoferii rezolvau periodic planeitatea discurilor atunci când acestea se deformau, și toată lumea era fericită.
La mașinile moderne, însă, lucrurile s-au schimbat radical. Pentru a reduce masa mașinii, dar și costurile, producătorii folosesc discuri de frână mai subțiri, în timp ce materialul este mai moale. Brusc, o componentă pe care o consideram fără moarte a devenit consumabilă, iar mulți șoferi o schimbă odată cu plăcuțele de frână.
În același timp, refacerea planeității nu mai este posibilă. Asta deoarece această procedură presupune șlefuirea unei părți a suprafeței discului până când întreaga suprafață a acestuia devine plană. Sunt însă șanse mari ca făcând acest lucru să se depășească nivelul uzurii maxime a discului. Și chiar dacă nu ajungi acolo, cât ar mai dura? Este mult mai simplu (și chiar mai ieftin – discurile nu sunt componente chiar atât de scumpe) să montezi un set nou și să termini treaba.