Guvernul și-a propus să elimine fraudele la importurile de mașini second hand și dă o lovitură samsarilor. Mai exact, potrivit unei ordonanțe de urgență intrate în vigoare, Registrul Auto Român (RAR) va transmite la ANAF datele celor care importă mașini second hand, pentru a preveni astfel evaziunea fiscală din acest sector.
Guvernul a publicat în Monitorul Oficial OUG 120/2021 care reglementează atât factura electronică cât și omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere de către Registrul Auto Român. Potrivit acestei ordonanțe, persoanele fizice și juridice care cumpără mașini second hand din Uniunea Europeană sunt cele obligate, mai nou, să se prezinte la Registrul Auto Român (RAR) pentru formalitățile legale necesare.
O altă prevedere a acestei ordonanțe este aceea că Registrul Auto Român va transmite Fiscului, înainte să elibereze cărțile de identitate, toate documentele pe care le primește de la persoanele care cumpără mașini second hand din UE. Conform acestei ordonanțe, persoana care a făcut achiziția intracomunitară este considerată a fi cea care a cumpărat efectiv o mașină și care e trecută pe documentele vehiculului, respectiv pe cele de proveniență.
„Pentru vehiculele rutiere provenite din țări membre UE, R.A.R. transmite către Agenția Națională de Administrare Fiscală, în format electronic, documentele prezentate de persoana care a efectuat achiziția intracomunitară, inclusiv documentele de proveniență, anterior eliberării cărții de identitate a vehiculului. Procedura de aplicare a prezentului alineat se stabilește prin protocol încheiat între cele două instituții”, se arată în textul ordonanței.
În acest fel, cei care importă mașini rulate (samsarii) vor fi luați în evidență la ANAF în momentul în care vor face formalitățile RAR. Înainte, samsarii cumpărau mașinile din UE folosind firme fantomă, pentru a putea deduce TVA, iar ulterior mașina era înregistrată la RAR de către cumpărătorul final. În acest fel, bugetul de stat era prejudiciat cu sume importante, estimate de ministrul de Finanțe Dan Vîlceanu la 1,4 miliarde de lei pentru ultimii cinci ani.
„Ce înseamnă asta? Înseamnă că, atunci când cineva aduce o mașină rulată în România, cel care o aduce – cel care achiziționează mașina din străinătate – este și cel care o prezintă la Registrul Auto Român. Este necesar să facem acest lucru pentru a preveni eventuale fraude cu TVA, pentru că, știți foarte bine, cel care aduce un vehicul rulat beneficiază de acea scutire pentru bunuri intracomunitare și, din verificările pe care le-am făcut până acum, impactul bugetar ar fi fost, în ultimii cinci ani, de 1,4 miliarde de lei”, declara ministrul Vîlceanu în urmă cu o săptămână, după adoptarea ordonanței.