O investigație amplă este în desfășurare în Statele Unite după valul de accidente produse de mașinile Tesla pe Autopilot. Ancheta vizează 765.000 de vehicule, adică aproape tot ce a vândut Tesla în SUA în ultimii șapte ani.
Sistemul Autopilot al mașinilor Tesla a fost de multe ori subiect de știri, în urma unor accidente intens mediatizate. Aparent, sistemele de asistare a conducerii de pe mașinile producătorului american au dificultăți în condiții de vizibilitate scăzută, în special la întâlnirea cu mașini ale serviciilor de intervenție sau pe zonele de șosea jalonate cu conuri portocalii – o situație frecvent întâlnită pe drumurile în lucru.
După multă vreme în care a analizat situația de pe margine, agenția americană pentru siguranță rutieră NHTSA a inițiat o procedură oficială de investigare în cazul sistemului de pilot automat al Tesla. Această investigație a pornit după o serie de accidente în care au fost implicate vehicule ale serviciilor de urgență.
Din 2018, NHTSA a identificat 11 accidente în care mașinile Tesla „au ajuns în apropierea locurilor în care se acordă primul ajutor și au lovit unul sau mai multe vehicule implicate în aceste situații”. Au fost raportate 17 răniri și o victimă în aceste accidente. NHTSA va face o evaluare preliminară a funcției de pilot automat la modelele Y, X, S și 3, produse de Tesla în perioada 2014-2021.
Investigația „va evalua tehnologiile și metodele folosite pentru a monitoriza, asista și exercita modul în care conduce șoferul care utilizează funcția Autopilot”, a mai arătat NHTSA. În urma investigației, NHTSA are opțiunea de a nu lua nicio măsură sau poate cere o rechemare a mașinilor afectate. Agenția americană a mai închis în 2017 o investigație similară fără a lua măsuri împotriva Tesla. Această decizie a fost aspru criticată în urma accidentelor care s-au produs ulterior cu funcția Autopilot activată.
O rechemare care să impună Tesla limite în ceea ce privește modul de funcționare a sistemului Autopilot, mai exact când, unde și în ce condiții poate fi activat, va șterge avantajele Tesla față de producătorii tradiționali în ceea ce privește conducerea autonomă.
De cealaltă parte, Tesla nu a comentat investigația, dar Elon Musk a apărat sistemul Autopilot, spunând că „mașinile cu Autopilot activat au de zece ori mai puține șanse să fie implicate într-un accident decât alte vehicule similare”.
Acțiunile Tesla au coborât luni cu 4,3% după anunțul NHTSA.
sursa: Reuters