Toată lumea vorbește de trecerea la mașini electrice, dar se emoționează când întâlnește pe străzi o mașină clasică bine întreținută. Angajații Registrului Auto nu fac excepție, de fiecare dată când le trece pragul vreo mașină mai exotică. Iată cinci mașini de colecție care au trecut pe la RAR în ultima lună.
Cele mai multe mașini care ajung la reprezentanțele Registrului Auto Român sunt exemplare second hand cu multe sute de mii de kilometri importate pe bani puțini din vestul Europei. Ocazional, însă, trec pragul RAR modele rare, adevărate mașini de colecție, care au nevoie de certificarea RAR pentru a putea fi conduse legal pe drumurile publice. În ultima lună, însă, RAR a inspectat numeroase modele clasice, semn că românii au prins gustul colecționării mașinilor. Iată numai cinci exemplare deosebite care i-au impresionat pe inspectorii RAR.
Cei de la RAR Grivița au putut admira, la finalul lunii iulie, un Karmann Ghia. Vândut de Volkswagen între anii 1955-1974, acest model a fost produs de constructorul german Karmann și a avut la bază designul celor de la Carrozzeria Ghia, de unde și liniile specifice modelelor italiene. Mașina din imagini a fost fabricată în anul 1969, are un motor de 1,5 litri pe benzină și puțin peste 40 de cai putere.
La RAR Bacău, angajații au întâlnit un Citroen 11 BL fabricat în 1949, adus din Italia. Noul proprietar a cumpărat mașina pentru a o lăsa moștenire fiului său, iar motorul de 1911 cmc și 56 de cai putere a fost bine îngrijit în cei 70 de ani de viață. Acest model a fost produs între anii 1934 – 1957 și, chiar dacă nu a avut o astfel de denumire comercială oficială, a fost cunoscut ca „Traction Avant”, datorită tracțiunii față. Mașina este fabricată cu suspensie independentă, iar tipul transmisiei, direcția și mecanismele suspensiei se bănuiește că au fost „copiate” de André Citroën, în urma unei vizite în SUA, de la vehiculele americane din acea vreme.
Nu doar importurile au fost reprezentate în panoplia RAR, ci și o bătrână doamnă din Epoca de Aur, un camion SR114 Bucegi. Potrivit celor de la RAR Caraș Severin, glasul motorului fabricat în 1976 se mai aude doar datorită lui Petru Filca, un pasionat din județ, care s-a ambiționat să țină în viață mașina emblematică produsă la Brașov.
Aproape nouă, dar cu un stil retro inconfundabil, un Morgan Plus 8 a fost deliciul celor de la filiala Grivița a Registrului Auto. Exemplarul din imagini este fabricat în 1988, are un motor pe benzină de 3,5L V8 și 160 de cai putere.
Un alt „Traction Avant”, dar ceva mai tânăr, a ajuns la RAR Timiș. Acest exemplar Citroën 11 BL are același motor ca și fratele său de la Bacău, dar a fost produs în 1952. Doi ani mai târziu. Citroën introducea un sistem de suspensie hidraulic cu autoleveling pe versiunea motorizată cu unitatea de 2,9 litri, cu șase cilindri. Este precursorul sistemului care a făcut istorie pe DS19, prezentat un an mai târziu la Paris.
Nu doar mașinile clasice trec pragul RAR, ci și cele exotice, așa cum este cazul unui Bugatti Veyron 16.4, înmatriculat recent în România.
Citește și…