Verificarea nivelului în motor este cea mai importantă operațiune de întreținere pe care orice șofer trebuie să o facă periodic. Iată cum verifici corect nivelul uleiului de motor al mașinii tale.
Toate mașinile cu motor termic folosesc ulei pentru lubrifierea motorului. Uleiul de motor îndeplinește un rol critic în buna funcționare a motorului, fiind în mare parte responsabil de fiabilitatea componentelor acestora. Prin urmare, este extrem de important ca nivelul uleiului, dar și calitatea acestuia, să fie cele specificate de producător.
În cazul în care uleiul se degradează sau nivelul acestuia scade sub cel minim specificat, pot apărea probleme serioase, care în timp pot duce la defecțiuni majore. Din fericire, verificarea nivelului uleiului, dar și completarea acestuia, sunt operațiuni extrem de simple.
Chiar dacă citind titlul v-a scăpat un zâmbet superior, citirea corectă a nivelului de ulei poate „scăpa” și celor mai experimentați. Este important ca mașina să fie parcată pe o suprafață orizontală, cât mai plană, iar motorul trebuie să fie rece în momentul verificării nivelului. În felul acesta ne asigurăm că nivelul este uniform la nivelul întregului motor, iar căldura nu va duce la dilatarea uleiului, ceea ce va duce la o citire eronată.
Citirea nivelului pe jojă se face simplu, prin scoaterea acesteia și ștergerea cu o cârpă uscată. Apoi, joja este reintrodusă și scoasă, acum putându-se verifica nivelul uleiului. Acesta trebuie să se găsească între cele două marcaje ale jojei, preferabil mai aproape de marcajul superior. Culoarea uleiului este de asemenea importantă. Acesta trebuie să fie auriu, transparent. Dacă este închis la culoare, sau chiar negru, este un semn că trebuie schimbat cât mai curând.
Din ce în ce mai multe modele de mașini nu mai au astăzi jojă. În locul acesteia, nivelul de ulei este citit de senzori și transmiși computerului de bord. Nivelul de ulei poate fi astfel citit direct pe ecranul computerului de bord al mașinii.
Metoda este simplă și rapidă, dar șoferul nu mai are astfel posibilitatea de a aprecia vizual starea uleiului. Prin urmare, este cu atât mai important ca intervalele de revizie specificate de producător sau comunicate de computerul de bord să fie respectate cu sfințenie.
Dacă este nevoie să completezi uleiul din motor, trebuie să ții cont că va trebui să folosești tipul corect pentru motorul mașinii. Dacă nu ești sigur, verifică în manualul mașinii ce tip de ulei trebuie folosit. Odată ce ai găsit uleiul recomandat, completarea se face, ca și la verificare, cu motorul rece și mașina parcată pe o suprafață plană, perfect orizontală.
Completarea se face după desfacerea bușonului de ulei, turnând o cantitate mică de ulei, de circa 250 de mililitri. Așteaptă ca uleiul să se scurgă în baia de ulei și verifică din nou nivelul. Dacă este necesar, completează încă o dată, de asemenea, cu o cantitate mică de ulei. Repetă operațiunea până când nivelul de ulei se încadrează între cele două marcaje ale jojei, sau computerul de bord indică un nivel corespunzător.
Nu uita, prea mult ulei de motor poate fi chiar mai dăunător decât prea puțin ulei. Asta deoarece presiunea poate crește în instalația de ungere peste limitele prevăzute. În cazurile ușoare, acest lucru poate însemna distrugerea simeringurilor. În cazurile grave, întregul motor se poate distruge prin blocarea pistoanelor.