O nouă taxă de poluare este inevitabilă, după cum sugerează frecvența cu care autoritățile aduc în discuție acest subiect. Ministrul Mediului anunță o dezbatere publică în luna aprilie, dar spune că nu va introduce în 2021 o nouă taxă auto.
O nouă taxă auto revine din ce în ce mai frecvent în discuțiile guvernanților. De la începutul anului, ministrul mediului Tanczos Barna a vorbit cam o dată la două săptămâni despre o nouă taxă auto și despre ce ar însemna aceasta De fiecare dată nu a uitat să adauge că guvernul din care face parte nu va introduce nicio taxă nouă în 2021. Astfel de discuții amintesc de eforturile guvernărilor PSD de a pune mâna pe banii pilonului II de pensii, care au început tot cu negații.
Vorbind miercuri cu reporterii la ieșirea de la Spitalului Militar, unde tocmai făcuse a doua doză de vaccin, Tanczos Barna a anunțat o dezbatere publică privind oportunitatea introducerii unei taxe de poluare. Această dezbatere ar trebui să înceapă „în luna aprilie”, după aprobarea bugetului şi după finalizarea discuţiilor privind Programul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR).
„Putem vorbi despre o taxă de poluare, putem vorbi despre o formă de taxă care este aplicabilă în majoritatea țărilor din Uniunea Europeană, o formă prin care poluatorul plătește acolo unde există poluare. Și această dezbatere publică cred că trebuie să aibă loc în cursul anului 2021”, a declarat ministrul mediului.
Întrebat dacă personal este de acord cu introducerea unei taxe auto, Barna Tanczos a evitat un răspuns direct.
„În niciun caz nu poate decide ministrul Mediului dacă aplicăm sau nu o taxă. Am văzut ce s-a întâmplat în ultimii zece ani, când deciziile au fost luate pe grabă, fără o dezbatere publică şi fără a analiza situaţia juridică sau background-ul juridic al acestor decizii şi am ajuns la procese pierdute la Curtea Europeană de Justiţie”, a spus ministrul.
Cât despre forma pe care ar putea să o ia o astfel de taxă de poluare, ministrul Barna a indicat exemplul altor state din Uniunea Europeană care au o formă sau alta de taxare a poluării. Multe dintre acestea au adoptat o formulă de corelare a impozitului auto cu nivelul de poluare al mașinii. O astfel de formulă are avantajul că îi va descuraja pe șoferi să păstreze o mașină poluantă, din cauza nivelului ridicat al taxelor.
Reamintim că PSD a eliminat în 2016 taxele de poluare, fapt ce a dus la o explozie a importurilor de mașini second-hand vechi din toată Europa. Sumele colectate anterior au trebuit rambursate la presiunea Uniunii Europene. Valoarea totală rambursată a fost de peste 6 miliarde de lei.