Dacă vorbim despre Dacia, știrea pe care o așteaptă toată lumea este când se lansează modelul electric. Însă, până să avem o Dacia care se încarcă la priză, producătorul român a pus pe piață modele care vin din fabrică cu instalație GPL, oferindu-le astfel clienților posibilitatea de accesa cel mai ieftin combustibil de pe piață. Iată primul test drive cu Dacia Logan TCe 100 GPL.
Lansat mai întâi pe Duster, motorul TCe 100 GPL, cunoscut pe plan european sub denumirea ECO-G, este disponibil acum și pe alte modele din gama Dacia. Astfel, din aceasta primăvară, Sandero, Logan și Logan MCV vor putea utiliza acest motor optimizat din fabrică pentru a funcționa atât cu benzină cât și cu GPL (gaz petrolier lichefiat).
Deși motorul a fost lansat pe Duster, noi am avut pentru primul test cu noua motorizare modelul Logan. Acesta este, de departe, cel mai vândut model în România, cu peste 20.000 de unități comercializate în 2019. În esență, Logan pe GPL nu a suferit modificări față de versiunea pe benzină a aceleiași motorizări. Sub capotă se află unitatea TCe 100 GPL cu trei cilindri, de 999 cmc, care dezvoltă 100 de cai-putere și un cuplu maxim 170 de Newtoni-metru. Puterea este trimisă roților față prin intermediul unei transmisii manuale cu cinci trepte. Această motorizare poate funcționa atât pe benzină cât și pe gaz petrolier lichefiat, modelele GPL dispunând de două rezervoare.
La exterior, Logan GPL este neschimbat. Are același design plăcut pe care l-a primit odată cu noua generație, în 2017. La fel și la interior, unde a rămas în continuare un vehicul accesibil, construit din materiale rezistente și decente din punct de vedere al calității. Există numeroase spații de depozitare, inclusiv o zonă pe bord pentru telefonul mobil și o tavă în lateralul consolei pentru a găzdui obiecte mici. Noul design al consolei centrale include un suport pentru sticle în spate. De asemenea, aici se mai află o priză de 12 volți care permite pasagerilor din spate să încarce dispozitive mobile.
Dincolo de asta, spiritul Logan rămâne intact: cabina este imensă, cu capacitate suficientă pentru cinci adulți. Portbagajul este, de asemenea, foarte generos: acesta înghite 510 litri de bagaje, o valoare demnă de clasa medie. Rezervorul de GPL ocupă spațiul roții de de rezervă, accesoriu care din păcate devine indisponibil. Rezervorul este rotund și discret, astfel că nu afectează capacitatea de utilizare a portbagajului. Cei care își imaginau că o mașină pe GPL înseamnă un portbagaj cu puțin spațiu trebuie să știe că situația aceasta era valabilă doar pentru cele cu sisteme GPL aftermarket vechi.
O altă parte bună pe care o aduce Logan cu GPL din fabrică, față de sistemul aftermarket, este că oferă posibilitatea de a lăsa mașina fără grijă în parcările subternane. Mașina nu are acel sticker pe parbriz care interzice accesul în parcările subterane.
O altă diferență evidentă este atunci când te uiți în spatele capacului de umplere a rezervorului. Lângă gura de umplete a celui pe benzină se află un capac mai mic pentru GPL.
De asemenea, un mic cadran aflat lângă levierul schimbătorului de viteze face diferența față de un Logan normal. Alături de un buton, cadranul arată cantitatea de combustibil rămasă în rezervorul de GPL și vă spune dacă folosiți benzină sau GPL, cu opțiunea de a comuta între cele două.
Trecerea de la GPL la benzină (și invers) se poate face manual, prin apăsarea acestui buton; când rezervorul de GPL se golește, mașina va trece automat la alimentarea pe benzină. Cu un singur plin (al ambelor rezervoare), modelele Dacia GPL pot atinge o autonomie teoretică de circa 1.000 de kilometri.
Din păcate, Logan GPL nu are un computer care să calculeze consumul. Există două indicatoare pentru fiecare combustibil, însă ele arată doar estimativ nivelul de încărcare al rezervoarelor, dar nu în cifre exacte.
Diferența dintre varianta simplă pe benzină și GPL+benzină este aproape insesizabilă, și ca putere, și ca nivel de zgomot resimțit la interior, dar mașina are același demaraj şi aceeași viteză ca şi în cazul motorizării pe benzină echivalente. Cei care au ambiții sportive de la acest motor ar trebui să știe că gazul nu se împacă foarte bine cu sportivitatea. Avantajul major însă este că are o autonomie mai mare prin combinarea celor două tipuri de combustibil. Al doilea avantaj ar fi că poți conduce mai ieftin, cu un litru de GPL care costă în medie la jumătatea celui pe benzină.
Suspensia este moale, confortabilă, iar direcția asistată este foarte ușoară. Ca mașină de zi cu zi va depăși cu ușurință obstacolele obișnuite din oraș, iar suspensia va atenua cum trebuie gropile și denivelările din asfalt. Pe viraje însă se observă că mașinii nu îi plac manevrele extreme. Din fericire, controlul stabilității funcționează corect și oferă o doză suplimentară de securitate.
Dacia afirmă că versiunea Eco-G are costuri cu carburanții cu până la 30% mai mici decât în cazul versiunii pe benzină și cu până la 8% mai mici decât în cazul variantei diesel. Cei care sunt preocupați de mediul înconjurător trebuie să știe că motorul pe GPL emite cu circa 10% mai puțin dioxid de carbon comparativ cu motorul echivalent pe benzină.
Dacia Logan a fost întotdeauna una dintre cele mai raționale mașini de pe piață. Nimeni nu a cumpărat-o pentru estetică sau pentru performanțe sportive excepționale. A fost întotdeauna un produs cu costuri reduse, principala virtute a acestuia fiind un spațiu interior mare, în schimbul unui preț accesibil. După ce am testat Logan GPL putem spune că această motorizare pe gaz lichefiat completează perfect gama Dacia și va fi extrem de atractivă pentru fanii acestui combustibil.
Program Rabla oferă anul acesta un eco-bonus de 1.000 de lei la achiziția unui autoturism alimentat cu GPL.
Preț model testat – 11.160 (TVA inclus)
Combustibil – Benzină + GPL
Cilindree cmc – 999
Putere maxima CP – 100
Cuplu maxim Nm – 170
Viteza maxima km/h – 174
Tracțiune – față
Cutie viteze – Manuală 5+1
Lungime mm – 4.358
Lățime mm – 1.733
Înălțime mm – 1.517
Ampatament mm – 2.635
Volum portbagaj litri – 510
Greutate kg – 1.090