Noul Peugeot 208 a fost proaspăt desemnat „Mașina anului 2020 în România” așa că așteptările de la acest model sunt foarte mari.
Noi l-am condus cu puțin timp înainte de finalul lui 2019 și putem spune că noul 208 va câștiga o mulțime de prieteni. De ce? Pentru că are un design exterior extrovertit, un interior de calitate și motoare decente pentru o mașinuță de oraș. Și o altă dovadă ca francezii s-au pregătit pentru acest succes este că Peugeot 208 oferă, încă de la lansare, trei surse diferite de energie – electrică, benzină sau diesel, precum și mai multe niveluti de echipare. Pentru testul nostru am selectat motorul pe benzină din gama medie, și anume unitatea PureTech de 100 de cai-putere cu trei cilindri de 1,2 litri, combinat cu un finisaj intermediar aparținând versiunii Active.
Cel mai tânăr membru al familiei Peugeot câștigă puncte prețioase datorită stilului său, care este în ton cu vremurile. Din păcate, versiunea noastră de probă Allure nu era dotată standard cu lumini LED, pentru a avea această opțiune trebuie să urcați nivelul de echipare la GT Line. Semnătură luminoasă este evidențiată mai clar de blocurile optice cu tehnologie LED, însă nici cele cu halogent nu arată rău deloc.
Înfățișarea agresivă i se trage de la luminile de zi aflate sub faruri care arată precum niște colți de felină. La exterior modelul vine din standard într-o paletă de culori care reflectă spiritul său energic: galben metalizat, la care se poate adouga albastru Vertigo în trei straturi și roșu Elixir.
Noul 208 se bazează pe noua platformă modulară a grupului PSA, denumită CMP, care oferă o serie de avantaje. Aceasta poate fi prevăzută fie cu un ansamblu cu motor electric (disponibil în România începând din februarie 2020) dar și cu tracțiune termică. Peugeot 208 și e-208 sunt, de asemenea, produse pe aceeași linie de asamblare, și anume cea din Trnava, în Slovacia. Platforma CMP echipează acum multe mașini ale grupului PSA, începând cu DS 3 Crossback, Peugeot 2008 sau Opel Corsa.
Noul 208 este echipat cu numeroase sisteme de conducere, esențiale pentru mașinile moderne. La testele Euro NCAP a primit patru din cele cinci. Din păcate pentru ea, chiar dacă are asistență pentru păstrarea benzii de circulație sau chiar sisteme de conducere parțial autonome, protecția insuficientă pentru pietoni nu i-a permis să obțină ultima stea pentru nota maximă.
208 are un interior bine organizat care oferă senzația de spațiu. Cheia acestuia este o regândire a arhitecturii de bord: volanul minuscul este așezat mai jos și mai aproape de șofer, cadranele sunt așezate mai departe în fața șoferului și comenzile cheie au fost grupate într-un ecran tactil pe consola centrală. Forma acestui lucru este la îndemână, în timp ce dimensiunea îl face simplu de utilizat. Plasticele, deși cam tari pe alocuri sunt plăcute la atingere, iar în unele zone acestea seamănă cu textura fibrei de carbon.
Noul Peugeot 208 dispune de i-Cockpit de nouă generație cu display 3D al instrumentarului de bord. De menționat ar fi că acesta este disponibil doar în versiunile superioare, în cazul nostru, pe mașina testată, am avut un instrumentar de bord clasic, cu ceasuri analog. Ecranul tactil al sistemului de infotainment are o diagolană de 8 inci, cu o grafică plăcută și un răspuns promt la atingeri.
Celebrele „taste de pian” aflate sub ecranul sistemului de infotainment sunt niște scurtături excelente pentru principalele opțiuni. Sunt disponibile patru prize USB (inclusiv Type C), precum și încărcarea prin inducție, așa că pasagerii care vor să stea pe telefon nu au de ce să se plângă. Modelele de top vin cu dotări mai bogate precum Full Park Assis, precum și control automat al vitezei de croazieră, scaune frontale încălzite și ecran al sistemului infotainment mai mare – de zece inci.
Există chiar și un mic suport pentru a plasa corect telefonul atunci când îl utilizați ca GPS. 208 este în mod evident compatibil cu Android Auto și Apple CarPlay. Materialele de la interior sunt, în general, de o calitate mai bună, însă există și unele detalii de asamblare care sunt discutabile, cum ar fi la intersecția dintre ușă și tabloul de bord. Spațiul dintre ele este ușor cam mare, însă nu afectează cu nimic atmosfera generală.
Atâta timp cât stai pe scaunele din față sitația este foarte bună, însă pasagerii din spate vor sta puțin cam înghesuiți. Având în vedere că vorbim despre o mașină din clasa mică nu putem spune că spațiul din 208 este o surpriză neplăcută. Cei de pe bancheta din spate vor avea un spațiu relativ relativ limitat pentru genunchi, iar spațiul la cap este de asemenea la limită pentru pasagerii de peste 1,80 metri înalțime. Portbagajul are o capacitate de 311 litri disponibili cu bancheta în poziție normală, iar cu ea rabatate capacitatea ajunge la până la 1.106 litri.
Trebuie spus că această mașină a fost gândită mai mult pentru confort, decât pentru dinamism. Este un argument logic la urma urmei, deoarece clienți vor întrebuința mașina în oraș, și nu pentru a se distra cu ea pe viraje sau circuit.
Micul motor pe benzină cu trei cilindri de 1,2 litri este destul de convingător, cei 100 de cai putere și 205 Nm cuplu sunt mai mult decât suficienți pentru a te plimba cu mașina în oraș sau la drum lung. Transmisia manuală cu șase trepte este destul de plăcută de manipulat, nu agăță și este etajată destul de lung pentru un consum cât mai bun.
Direcția este cam moale, dar volanul mic contribuie la plăcerea de a conduce. Suspensiile acestei versiuni sunt gândite pentru confort așa că denivelările nu sunt o problemă pentru acest model. Insonorizarea este bună, zgomotele din interior fiind în limite normale la viteze de autostradă.
Pentru Peugeot 208 jumătate din bătălia din clasa supermini este deja câștigată datorită felului în care arată, atât la exterior, cât și la interior. Cumpărătorii acestei clase au o predilecție către lucruri care sunt plăcute de privit, iar 208 este fără echivoc o mașină care atrage privirile.
Manevrabilitatea sa este peste medie, rafinamentul din interior este un punct în plus, însă prețul este ușor cam mare spre deosebire al concurenților. Concurentul său numărul unu rămâne Renault Clio, pe care speră să-l bată în curând.
Preț – de la 13.800 TVA inclus
Carburant – Benzină
Capacitate cilindrică – 1.199 cm³
Cutie manuală – 6 rapoarte
Putere maximă – 100 CP / 75 kW
Cuplul – 205 Nm
Numărul de cilindri – 3
Viteza maximă – 188 km / h
Accelerare 0-100 km / h – 10,9 secunde
Volumul cu un rând de locuri disponibile – 1.106 litri
Volumul maxim cu două rânduri de locuri disponibile – 311 litri
Lungime – 4.055 mm
Lăţime – 1.745 mm
Înălţime – 1.430 mm
Greutate – 1.177 kg