SUV-urile sunt la modă. Toți producătorii auto au cel puțin un reprezentant în segmental mașinilor cu gardă mare la sol. Dar sunt mai bune, mai practice, mai rezistente ca break-urile? SUV versus break – avantaje și dezavantaje.
GALERIE FOTO
Până și Bentley, Lamborghini și Aston Martin au produs SUV-uri, iar Ferrari lucrează la modelul său cu garda mare la sol. A trecut vremea monovolumelor. S-a dus moda compactelor. Supercar-urile au fost mereu o nișă. Acum SUV-urile, fie ele mici, compacte, de clasă medie sau adevărați coloși, au devenit ultra-populare, de parcă am rula cu toții pe bulevarde de macadam. Dar sunt cu adevărat mai practice SUV-urile decât break-urile?
Care sunt avantajele unui SUV?
- Gardă la sol mare, care le permite șoferilor să abordeze și drumuri mai dificile, în afara asfaltului sau, pentru că mulți dintre cei care își cumpără un SUV nu îl folosesc niciodată în off-road, le permite să treacă mai ușor peste bordurile din oraș;
- Vizibilitate – poziția înaltă la volan asigură vizibilitate de jur-împrejur, de multe ori pe deasupra acoperișurilor sedanurilor sau compactelor din trafic. Poate fi de mare ajutor în intersecții aglomerate și mai ales la manevrele de parcare. Evident, dacă nu ești înconjurat de alte SUV-uri.
- Siguranță – structura robustă a SUV-urilor le asigură rezistență mai mare la impact. În cazul unui impact, vehiculul mai mare, cu suprafețe mai mari de deformare controlată, capabile să disperseze energia, ar fi avariat mai puțin.
- Abilități în off-road. Echipat cu sistem de tracțiune integrală, cu funcții specifice pentru off-road și cu protecții din plastic pe părțile laterale, SUV-urile, prin natura lor, reprezintă o invitație la distracție în afara asfaltului, o promisiune de aventură.
Care sunt dezavantajele unui SUV?
- Consum mare. Masa mare implică și un consum mai mare, pentru că motorul este nevoit să tragă un vehicul greu. În plus, designul robust aduce cu sine și un coeficient arodinamic mai mare, care plusează la cifrele de consum arătate în bord.
- Nu orice SUV este capabil să se aventureze în off-road. Statisticile arată că 60% dintre SUV-urile vândute la nivel global sunt cu tracțiune față, deci nu toți sunt hotărâți să se aventureze pe drumuri forestiere.
- Spațiul limitat. Un SUV nu oferă neapărat mai mult spațiu. Clasa SUV-urilor compacte, cea mai populară printre clienți, oferă ampatamente reduse față de break-urile dedicate familiilor și nici valorile volumului portbagajului nu sunt mai generoase.
- Preț și costuri mai mari. Un SUV va costa mereu mai mult decât un break. Cum glumesc cei care urăsc SUV-urile, plătești spațiul gol dintre mașină și sol. Și costurile de întreținere sunt mai mari, iar piesele sunt, de asemenea, mai scumpe.