Land Rover Discovery Sport este un model care înlocuieşte Freelander, adică o maşină orientată mai mult spre asfalt, dar asta nu înseamnă că n-a trecut prin toate încercările care dau renumele mărcii: înainte de lansare, maşina a fost testată vreme de 18 luni în cele mai dificile condiţii din peste 20 ţări, pe parcursul a 272.000 km la temperaturi de la -37 grade până la +51 grade. Maşina este produsă în cea mai premiată fabrică din Anglia, din Halewood, Liverpool iar denumirea internă este L550.
Locul ales de britanici pentru testul noului Discovery Sport a fost Islanda, un ţinut învăluit de zăpadă şi frig, umiditate şi… multă aventură. Am avut la dispoziţie două zile complete ca să ne dăm seama cam ce poate noul model.
FRIIIIG!
Discovery Sport este cel mai nou SUV dintr-o clasă pe care Land Rover vrea s-o dezvolte distinct, are elemente de caroserie ce amintesc de direcţia de design introdusă de britanici în 2011 şi, deşi este un Discovery şi ne-am aştepta să aducă cu modelul actual, ei bine Discovery Sport seamănă mult cu Range Rover pentru că… face parte din familie şi merge pe noua tendinţă de design. Dacă Evoque a fost maşina care a luat cele mai multe premii pentru design, ne aşteptăm ca Discovery Sport să fie o maşină ce se va apropia de palmaresul fratelui său, mai ales că cele două nu seamănă doar la înfăţişare, ci şi la tehnologie. Totuşi se încearcă diferenţierea între familii, constituindu-se o arhitectură proprie fiecăreia: luxul care este definit de gama Range Rover, pasiunea 4×4 care este din familia Discovery şi dubla funcţionalitate, viitoarea familie Defender.
Pentru familie, da, dar una activă. Cine vrea o tură cu bicicleta, pe gheaţă, lângă Cercul Polar?
Elementele atractive de caroserie sunt dublate de o vizibilitate excelentă şi de un interior cu spaţii generoase atât pentru pasageri, cât şi pentru bagajele uneii familii numeroase, accesibilitatea fiind un cuvânt definitoriu pentru interiorul acestei maşini. Echipa care a lucrat la noul Discovery Sport a fost preocupată şi de versatilitatea ei, care o face să fie premium, dar nu „preţioasă”. Construcţia monococă a caroseriei este o combinaţie de oţel şi aluminiu, extrem de solidă dar şi flexibilă în acelaşi timp, iar datorită acestor materiale este considerată de specialiştii britanici drept cea mai uşoară din clasa ei. Capota, plafonul, aripile din faţă şi hayonul sunt realizate din aluminiu, pentru a reduce şi mai mult din greutatea maşinii.
Pe şosea, asta reduce consumul, iar agilitatea creşte
La lansare, maşina va fi echipată cu 2 motorizări, una pe benzina de 2 l, ce dezvolta 240 CP, şi una pe motorină, de 2,2 l turbo diesel cu 2 nivele de putere – 150 CP şi respectiv 190 CP, cuplul pentru aceste motorizări fiind acelaşi, respectiv 420 Nm. Pentru obsedaţii de economie, în cursul acestui an va apărea un nou motor turbo diesel foarte eficient, cu emisii de CO2 de doar 119 g/km şi cu un consum de combustibil mai redus. Ca şi la Evoque, se păstrează cutia automată cu 9 trepte, dar şi o cutie mecanică cu 6 viteze.
Land Rover Discovery Sport în off-road
Să nu uităm totusi că înainte de orice, maşina este un Land Rover. Iar când spui Land Rover, spui tehnologie 4×4 de cea mai bună calitate. Am avut ocazia să testăm maşina pe gheaţă, pe macadam, pe zăpadă, pante abrupte sau povârnişuri alunecoase pline de pietre, prin noroi şi sanţuri, dar de fiecare dată Discovery Sport s-a comportat excelent fără să piardă cuplu.
Eu n-am filmat, dar alţii au făcut-o. Puteţi vedea ce poate maşina. Destul de multe, nu?
Deşi e gândită să se comporte foarte bine pe asfalt, de remarcat este că poate intra în apă până la 600 mm şi poate urca o pantă de 45 grade. Garda la sol este suficienta, iar unghiul de atac al maşinii de 25 grade protejează caroseria pentru a nu fi zgâriată în timpul utilizării pe teren accidentat.
Te duce în vârf de munte, chiar dacă nu ajunge peste tot pe unde poate urca un Defender
Tipul de selecţie pentru terenul pe care rulează maşina este similar cu cel de la celelalte modele Land Rover. Pachetul de tehnologii 4×4 include şi toată suita de tehnologii proprii Land Rover: Hill Descent Control (HDC), care menţine viteza maşinii în pante abrupte, Gradient Release Control (GRC), care eliberează progresiv frânele atunci când pui maşina în mişcare într-un plan înclinat, Wade Sensing, Roll Stability Control (RSC), care detectează iminenţa unei răsturnări şi aplică frânele selectiv pe roţi pentru a stabiliza maşina, Dynamic Stability Control (DSC), care corectează supra şi subvirarea reducând cuplul motor şi/sau aplicând frânele la roţi luate individual, Electronic Traction Control (ETC), care reduce cuplul motor sau frânează roţile pentru a preveni derapajul, Engine Drag Control (EDC), care controlează blocarea roţilor atunci când şoferul frânează de urgenţă în condiţii de polei, crescând cuplul motor către roţile afectate. Practic, chiar dacă nu ai pic de experienţă în off-road, maşina va face tot posibilul să ajungi cu bine la destinaţie, indiferent de dificultatea drumului de pământ de sub tine, sau chiar când acesta lipseşte cu desăvârşire.
Finlanda ne-a fermecat cu nişte peisaje visate de zei şi puse-n practică de natură
Din multitudinea de opţionale şi gadgeturi de ultima generaţie, de remarcat este şi introducerea pe noul model a sistemului head-up display ce utilizează o tehnologie laser cu ajutorul căreia se proiectează pe parbriz parametrii importanţi ai maşinii din timpul condusului. Pe scurt, acest sistem permite ca şoferul să ştie exact cum se deplasează (inclusiv datele sistemului de navigaţie) păstrându-şi în acelaşi timp ochii aţintiţi la drum. De asemenea, sunt oferite multe spaţii de stocare, patru prize de 12V şi 6 porturi USB, ceea ce oferă posibilitatea încărcării electronicelor pentru oricare din locurile din maşină.
Spaţiu foarte mare pentru o maşină relativ compactă
Maşina vine pe piaţă cu 4 nivele de echipare: S, SE, HSE şi HSE Luxury. De la SE, al 2-lea rând de scaune permite modularea de tip 60-40 (bancheta din spate poate fi pliată şi în proporţie de 40% sau 60% în funcţie de cerinţele de transport pentru bagaje). Rândul al 2-lea de scaune poate culisa faţă-spate, pentru a favoriza mai mult spaţiu pasagerilor din spate. Chiar şi pentru un pasager înalt de 1,92 m, călătoria poate fi confortabilă, spaţiul pentru genunchi putând atinge maxim 112 mm, iar spaţiul pentru picioare 101 mm, asemănător cu cel de la Range Rover. Alternativ, spaţiul de bagaje creşte de la 829 l la 981 l, prin modulare. Practic, o familie cu doi adulţi şi doi-trei copii se va simţi în largul ei în Discovery Sport.
La cei 1.92 de metri ai mei, am stat confortabil pe scaunul şoferului. Spaţiul la cap era încă suficient!
În concluzie, noul model bifează tot ce trebuia bifat din punctul de vedere al aşteptărilor: stă bine pe şosea, ştie suficient de mult off-road, mai mult decât vor folosi proprietarii săi, este surprinzător de versatilă şi de încăpătoare. Nu în ultimul rând, pachetul de tehnologii este impresionant, iar calitatea materialelor a crescut simţitor faţă de ce am văzut până acum de la Land Rover la acest nivel de preţ.
Pe scurt: Land Rover are în această maşină un câştigător anunţat. Greu de găsit vreun cusur!
Maşina va sosi în Romania la finalul lunii ianuarie însă comercializarea ei va începe în februarie cu preţul de bază de 30.200 euro, fără taxe incluse.