Grupul Volkswagen are un obiectiv clar: vrea să ajungă Numărul Unu pe plan mondial, deci trebuie să depăşească Toyota şi General Motors. Din cauza problemelor pe care GM le are (şi care îi afectează imaginea în fiecare zi), cel mai probabil concernul german va ajunge fără probleme pe locul al doilea foarte rapid.
Dar va fi extrem de dificil să detroneze compania japoneză, care se bucură de o mare încredere atât în rândul clienţilor, cât şi în mediul business. Aşa încât, conform unor analişti, boss-ul Volkswagen ar avea nevoie de o mişcare de tip ”blitz-krieg”, cum ar fi o achiziţie de amploare, care să-i asigure saltul imediat pe prima poziţie.
Ce vrea un om ambiţios când are totul? Şi mai mult!
Cine este boss-ul VW? Ferdinand Piech, în vârstă de 77 de ani, considerat un manager foarte talentat şi cu o viziune măreaţă. Foarte puţini ştiu că visul secret al lui Piech nu este de a aduce grupul VW pe primul loc în lume ca vânzări de maşini (dacă a reuşit în Europa, e doar o chestiune d timp să reuşească pe plan mondial, nu?!).
Germanul se pare că-şi doreşte să rămână cunoscut în istorie drept liderul unui gigant auto fără echivalent, ba unele surse afirmă că viitoarea super-corporaţie auto ar trebui să se numească Auto Union. Da, aceeaşi denumire pe care o avea în anii ’30 grupul format din patru firme auto germane (DKW, Horch, Audi şi Wanderer) şi care, ulterior, a fost transformat în Audi.
Marchionne vrea să salveze milioane de locuri de muncă, dar acţionarii sunt îngrijoraţi că nu vor face mai mulţi bani. Dilemă…
De cealaltă parte, Chrysler a trecut printr-un faliment, iar grupul Fiat părea în cădere liberă. Asta până când Marchionne a avut ideea măreaţă de a crea FCA (Fiat Chrysler Automobile), prin achiziţia firmei americane şi regândirea unei strategii menite a creşte vânzările noii companii extrem de mult, pentru a evita colapsul financiar.
Printr-un joc delicat al cumpărării progresive şi al relocării producţiei, Marchionne a reuşit să crească acţiunile FCA cu vreo 5%. Însă familia Agnelli, care deţine 30% din acţiunile FCA, nu priveşte cu ochi buni planul de ”strângere a curelei”, care presupune ca în următorii cinci ani investitorii să nu primească dividende.
Aşa încât au început să apară zvonuri în presa italiană despre posibilitatea ca familia Agnelli să-şi vândă cât mai curând şi pe bani cât mai buni participaţia în FCA, rămânând, totuşi, cu perla coroanei – adică Ferrari, exclusivitatea micului producător de maşini supersport însemnând şi profituri de circa o jumătate de miliard de euro anual.
Din punct de vedere business, dominaţia globală e absolut normală. Mai ales după ce Germania a câştigat Campionatul Mondial de Fotbal din 2014, nu?!
Aşadar, pe de o parte avem un şef german orgolios, care vrea să ajungă liderul celei mai mari companii auto existente vreodată, iar de cealaltă parte un grup de investitori frustraţi, care ar prefera câştigul imediat în locul unui viitor incert. Ba chiar este avansată şi o sumă pentru o astfel de tranzacţie: 5 sau 6 miliarde de euro.
Cei de la Volkswagen nu se sfiesc să se laude cu cele peste 20 de miliarde de euro ”în cash”, din care pot pune oricând la bătaie o parte pentru investiţii cu potenţial profitabil (de altfel, ultima achiziţie a fost Scania). Iar planul lui Marchionne, pentru redresarea rapidă a FCA, sună foarte apetisant pentru orice manager cu fler.
Atâta doar că ideea cumpărării FCA de către VAG a fost rapid negată de ambele părţi, atât de nemţi, cât şi de italieni. Însă sintagme de PR de genul ”nu avem cunoştinţă despre discuţii ale managementului celor două companii privind o posibilă tranzacţie” nu sunt de natură să stingă de tot zvonurile.
Nu vi se pare că tactica negării e deja învechită?
După cum atrag atenţia alţi analişti, lui Piech zilele la şefia Grupului VW îi sunt numărate, deci are toate motivele să se grăbească. Pe de altă parte, deşi concernul german stă foarte bine cu cash-flow-ul, recent a anunţat un program de reducere a costurilor cu 5 miliarde de euro pe an, pentru o profitabilitate mai bună (în condiţiile în care VW stă excelent la capitolul profituri).
Aşadar, urmează să vedem că Volkswagen va achiziţiona Fiat-Chrysler Automobiles sau e vorba doar de un zvon lansat cu bună ştiinţă pentru a influenţa bursele şi a verifica reacţia investitorilor şi a mediului business? Până la lămurirea situaţiei, am vrea să ştim părerea voastră:
CE ARGUMENTE PRO SAU CONTRA AVEŢI PENTRU ACHIZIŢIA FCA DE CĂTRE VAG?