Ghid de vacanţă: ce trebuie verificat la maşină pentru un concediu fără probleme

Autor: Adrian Mihălţianu 16 iun. 2014 Utile

1. LICHIDUL DE RĂCIRE ŞI NIVELUL ULEIULUI

Înainte de orice drum ceva mai lung pe timp foarte călduros, e imperios necesar să verificaţi dacă e suficient lichid în sistemul de răcire a motorului. De asemenea, nu strică verificat şi nivelul de ulei, dar şi consistenţa acestuia.

Explicaţiile sunt foarte simple: pe căldură mare şi în special când se merge mult cu maşina încărcată (cazul ”familiei cu căţel cu purcel”…), motorul devine suprasolicitat, deci răcirea lui trebuie să fie optimă în fiecare moment, pentru a evita supraîncălzirea şi probleme tehnice majore ulterior.

2. PRESIUNEA ÎN PNEURI

Neapărat trebuie verificat ca presiunea în pneuri să fie cea nominală (expusă în cartea tehnică a maşinii). Cauciucurile prea umflate pot duce rapid la o explozie (din cauza dilatării mai rapide a aerului din interior, pe fondul temperaturilor foarte mari). Dar şi cauciucurile prea puţin umflate sunt periculoase, deoarece pot pierde presiune, mai ales când maşina stă mult timp parcată.

Pneurile nu trebuie să fie nici prea-prea, nici foarte-foarte vara. Umflate / dezumflate, adică

 

3. AERUL CONDIŢIONAT

Pentru că în perioada estivală aerul condiţionat se utilizează cel mai intens, e bine să faceţi o verificare a instalaţiei şi, eventual, chiar o încărcare şi curăţare a ei. Bacteriile acumulate pe conducte vă pot afecta mult sănătatea.

După care aerul condiţionat trebuie utilizat corect. Când se pleacă la drum, e indicat să fie folosită funcţia AUTO (cu geamurile închise sau cel mult întredeschise, pentru a se permite ventilarea habitaclului imediat după plecare).

Însă funcţia AUTO nu trebuie lăsată mai mult de câteva minute, deoarece riscă să răcească prea mult atmosfera interioară (o diferenţă mai mare de 5-7 grade între temperatura de afară şi cea din interior poate pune probleme de sănătate). E de preferat să se ajungă gradual la o temperatură optimă, dar nu prea scăzută, deoarece este afectat aparatul respirator, putând apărea şi migrene (în cazul celor cu probleme la sinusuri).

Da, ştiu că te pricepi la aerul condiţionat. Dar nu strică să faci o mică recapitulare a utilizării corecte

 

În timpul mersului, la drum lung, este indicată oprirea şi repornirea aerului condiţionat la anumite intervale de timp. Pe de o parte, se mai economiseşte combustibil (compresorul climatizării solicită suplimentar motorul), pe de altă parte variaţia uşoară a temperaturii interiorului nu face corpul aşa de expus temperaturilor mari, când se iese din maşină.

4. ÎMBRĂCĂMINTEA

Este important ca, în condiţiile în care pasagerii vor sta aşezaţi multă vreme, la drumuri lungi, să poarte haine din materiale care să permită pielii să ”respire” – în general, fibrele sintetice la frecarea cu tapiţeria fac pielea să transpire mult mai mult. E de evitat contactul direct între piele şi tapiţerie (mai ales tapiţeria din piele sintetică), deoarece se pot produce iritaţii pe fondul căldurii şi transpiraţiei.

5. ÎNCĂLŢĂMINTEA

În cazul şoferului, siguranţa trebuie să primeze în faţa confortului, mai ales când vorbim de pedalier. Prin urmare, sunt de evitat şlapii sau sandalele fără barete de fixare: foarte uşor se poate ajunge în situaţia ca acestea să vă încurce la manevrele de frânare sau de apăsare a ambreiajului.

Tu conduci în saltale, dar râzi de femeile care conduc având tocuri?…

 

Nici să conduceţi cu picioarele goale nu este indicat, contactul direct între talpă şi pedale afectând modul în care simţiţi, de obicei, că trebuie dozată apăsarea. Cel mai bine este să aveţi încălţări cât mai strânse pe picior, de preferat unele care să nu facă piciorul să transpire.

6. PARCAREA LA UMBRĂ

Pe lângă faptul că radiaţia solară face materialele interiorului să îmbătrânească mai repede (ba chiar plasticele şi tapiţeria din piele pot căpăta crăpături inestetice), apare şi disconfortul resimţit de pasageri în momentul în care se pleacă la drum după ce maşina a stat mult în soare neprotejată.

Contează şi faptul că volanul şi schimbătorul, dar şi tapiţeria scaunului sau butoanele de pe bord sunt foarte calde. Practic, disconfortul şoferului e foarte mare, iar, până la acomodare, e o perioadă în care riscul producerii accidentelor pe fond de neatenţie este foarte mare.

E indicat ca măcar partea de parbriz să fie protejată printr-un parasolar care să reflecte lumina. În aceste condiţii, maşinile cu plafoane panoramice din sticlă îşi arată dezavantajele, deoarece, chiar şi în condiţiile utilizării unui filet de protecţie, se produce un efect mai pronunţat de seră în habitaclu.

7. NU LĂSAŢI COPIII SINGURI ÎN MAŞINĂ!

Este nu doar un sfat, ci ar trebui să fie o regulă. Oricât de mică ar fi pauza pe care o faceţi pentru a lua ceva de la magazin, de exemplu, se poate ajunge la drame dacă lăsaţi copiii în maşină pe timp de caniculă. Riscul deshidratării e mult mai mare la copii decât la adulţi, iar maşina care stă în soare se încălzeşte peste limitele suportabilului, ducând la sufocarea copiilor.

”Mamă, ştii regula numărul 7? Unde pleci?!” 

 

Aceleaşi reguli se aplică şi animalelor de companie transportate cu maşina, efectele fiind cu atât mai mari în cazul celor cu blană deasă. Deci nu trebuie uitat că, pe timp de vară caniculară, ”vin imediat” poate echivala cu ”am întârziat prea mult”.

8. PAUZE DESE ŞI HIDRATARE

La drumuri lungi pe timp de vară nu e indicat pentru şofer să conducă pe distanţe cât mai mari, cu pauze cât mai puţine. Dimpotrivă, pauzele mai dese de odihnă, asociate cu hidratarea corespunzătoare, minimizează apariţia oboselii premature sau a problemelor de concentrare pe fondul deshidratării.

Şoferul este foarte expus problemelor deshidratării, din cauza concentrării pe timp de vară pierzând prin transpiraţie foarte multe lichide. Prin urmare, cel de la volan trebuie să fie cel mai hidratat – minimum 3 litri pe zi de lichide (sucurile de fructe sau ceaiurile au un efect foarte bun).

9. CREME DE PROTECŢIE SOLARĂ

Nu, a folosi creme de protecţie solară nu e nicidecum o fandoseală, ci o necesitate. Pentru că atât şoferul, cât şi pasagerul, stau în scaun în aproape aceeaşi poziţie la drum lung, riscă să se bronzeze mai mult decât e cazul, pe porţiunile expuse direct luminii solare (care nu e filtrată suficient de geamuri când se merge mult timp).

”Auzi, dragă, mi se pare mie sau fetele sunt cam prea vesele? N-o fi un semn de insolaţie?…”

 

În special cei care au maşini decapotabile sau ţin trapele deschise trebuie să-şi protejeze capul, altfel riscul de a face insolaţie este extrem de mare – durerile de cap aferente şi lipsa de concentrare sunt factori foarte gravi care pot duce la accidente.


Urmărește Promotor.ro pe Google News




Comentarii
Inchide