Un nou studiu, coordonat de Roel Vermeulen de la Universitatea din Utrecht, Olanda, relevă faptul că motoarele diesel pot duce la cancer pulmonar şi, în cele din urmă, la moarte. Altfel spus, emisiile motoarelor diesel sunt responsabile pentru 6% din totalul de decese cauzate de cancerul la plămâni la cetăţenii din Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii – aproximativ 11.000 de persoane în fiecare an.
Studiul a pornit de la premisa că Organizaţia Mondială pentru Sănătate a concluzionat, în 2012, că emisiile motoarelor diesel sunt cancerigene. Apoi, cercetătorii au analizat rezultatele altor studii realizate în trecut – două referitoare la şoferii de camioane şi unul referitor la minerii nonmetaliferi, precum şi statistici oferite de Statele Unite ale Americii şi Marea Britanie.
Astfel, cercetătorii au estimat că 4,8% dintre decesele cauzate de cancerul la plămâni în Statele Unite şi Marea Britanie sunt cauzate de inhalarea emisiilor diesel la locul de muncă (în cazul minerilor, de exemplu). De asemenea, 1,3% dintre decese sunt cauzate de expunerea naturală la emisiile diesel (în cazul celor care locuiesc în apropierea drumurilor foarte circulate).
În acelaşi timp, însă, cercetătorii recunosc că estimările lor sunt „departe de a fi precise şi depind de presupuneri generale”. De asemenea, alţi factori – precum fumatul – nu au fost luaţi în considerare, mergându-se pe presupunerea că fumatul nu modifică efectele emisiilor diesel. Pe de cealaltă parte, autorii studiului spun că rezultatele sunt „consistente” în comparaţie cu studiile anterioare.
Mai trebuie spus, de asemenea, că în ultimii ani tehnologiile diesel au evoluat foarte mult faţă de deceniile anterioare, astfel că astăzi propulsoarele diesel sunt mult mai „curate” decât predecesoarele lor din secolul al XX-lea. De altfel, un alt studiu spune că motoarele pe benzină ar putea fi mai dăunătoare sănătăţii decât cele diesel. În acelaşi timp, însă, cercetătorii britanici de la Universitatea din Southampton spun că propulsoarele diesel pot duce la dispariţia albinelor.
În cele din urmă, e clar că motoarele cu ardere internă sunt dăunătoare – într-un fel sau altul – mediului înconjurător. Dacă mai punem la socoteală şi că rezervele mondiale de petrol s-ar putea termina în 2030, atunci e clar că ar trebuie să ne orientăm către mijloacele de transport care folosesc propulsia hibridă, electrică sau, de ce nu, cea cu hidrogen.