Producătorii premium germani par neafectaţi de criza auto, ba unii chiar se laudă cu creşteri constante ale vânzărilor, în ciuda trendului negativ al pieţei auto din ultimii ani în Europa.
Ceea ce nu înseamnă neapărat că pe cei cu dare de mână nu îi afectează criza. Specialitşii de la firma de consultanţă IHS Automotive, din Frankfurt, atrag atenţia asupra unui segment special de clienţi: companiile şi corporaţiile care le cumpără maşini angajaţilor.
Astfel, în 2012 maşinile achiziţionate de companii au reprezentat un procent de 32% din totalul de vânzări de maşini noi de pe piaţa auto germană, în creştere faţă de 2011, când acest procent era de 27%.
Cu alte cuvinte, vânzările de flote şi maşini de companie totalizează o treime din vânzările totale, iar marii producători germani îşi concentrează eforturile în această direcţie, din moment ce publicul larg este grav afectat de criză şi temeri privind ziua de mâine.
Cea mai mare ”companie-client” este Deutsche Telekom, care îşi schimbă flota de aproape 40.000 de maşini la intervale de doi până la patru ani. Nu e de mirare că, dacă adăugăm şi dealerii care cumpără maşinile proprii (prin metoda ”self-registration”) sau firmele de rent-a-car, vânzările de maşini noi către companii au reprezentat un maxim de 64% din total în Germania, în luna noiembrie.
Situaţia este avantajată şi de fiscalitate: de exemplu, un angajat care foloseşte o maşină de firmă ajunge să plătească un impozit lunar de până la patru ori mai mic decât dacă şi-ar cumpăra maşina respectivă.
După care mai intervin şi programele foarte atractive de leasing sau discounturile speciale oferite companiilor pentru achiziţionarea de maşini noi. Ceea ce face multe companii să prefere maşini de clase mai mari, foarte bine dotate, de câştigat având concerne auto precum BMW, Mercedes-Benz sau Volkswagen Group, care domină vânzările către companii cu un procent de aproape 90%.
Analiştii se aşteaptă ca această situaţie să nu mai dureze prea mult, deşi segmentul ”clienţilor-companii” este de departe mult mai stabil decât al persoanelor fizice. Pe fondul degradării situaţiei economice, profiturile companiilor vor începe să scadă drastic, iar autorităţile ar putea înăspri impozitarea şi acest domeniu.
În SUA, de exemplu, vânzările de maşini noi către companii se cifrează la maximum 20%, în timp ce Marea Britanie a luat măsuri de impozitare mai drastice, iar Franţa nu are nici un astfel de program, de favorizare a companiilor în cazul cumpărării de maşini noi.
În concluzie, este recomandabil un grad de reticenţă şi o analiză mai atentă a anunţurilor pompoase referitoare la vânzările foarte bune, mai ales în contextul în care piaţa auto scade încontinuu. Cu alte cuvinte, strategiile şi laudele departamentelor de marketing pot fi înşelătoare.
Voi ce credeţi:
CÂT DE MULT CONTEAZĂ CIFRELE BUNE DE VÂNZĂRI ÎN DECIZIA DE CUMPĂRARE?