Un şofer de AMG nu cumpără maşina doar pentru designul mult mai agresiv, ci mai ales pentru performanţele ce ţin de stabilitate şi manevrabilitate sporite faţă de modelele „obişnuite” Mercedes-Benz. Asta nu e o treabă uşoară din punct de vedere ingineresc, mai ales că şoferii de AMG sunt în general necruţători cu maşinile lor. Un lucru ignorat de ei esteînsă faptul că anvelopele au un rol-cheie în tot ce reuşesc să facă cu maşina. Pneurile trebuie să fie capabile să reziste nu doar la viteze mari în linie dreaptă (de peste 250 km/h), ci să şi livreze performanţe în cazul în care şoferul virează la aceste viteze.
Compoziţia acestora cuprinde mai mult cauciuc natural şi elemente moi şi mai puţine elemente chimice care oferă durabilitate. Din acest motiv, şi mai ales când sunt folosite pe circuit, pneurile se uzează mai repede decât cele normale, dar permit utilizarea la maximum a maşinii – nu de puţine ori în testele noastre internaţionale am remarcat gradul sporit de uzură al unui astfel de pneu în urma câtorva ture de circuit – fără această uzură, n-am fi avut totuşi nici aderenţă. Secretul este ca, la utilizarea pe şosea, ele să nu se înmoaie prea tare, dar să fie capabile să reziste şi la abordarea în forţă a virajelor.
Un lucru ignorat deseori de către cei care îşi cumpără maşini puternice este faptul că vitezele foarte mari pun o presiune imensă asupra anvelopelor – cele 4 „palme” de contact ale maşinii cu asfaltul trebuie să livreze toată aderenţa necesară pentru a merge tare şi în siguranţă. Vorbim de doar câţiva zeci de centimetri pătraţi de cauciuc care ţin pe traiectorie o maşină de 2 tone gonind cu peste 200 de km/h! Din acest motiv, dezvoltarea acestor anvelope se face de multe ori în urma unui proces complicat, care strânge date dintr-o multitudine de curse reale, precum cea de la Nurburgring. Datele sunt ulterior procesate şi folosite la corecţiile aplicate noilor modele de anvelope.
Apoi, pneurile sunt dezvoltate ţinând cont de particularităţile maşinii – în cazul de faţă, AMG primeşte anvelope special dezvoltate de Dunlop, în urma unui proces în care inginerii ambelor echipe (producător de maşini şi producător de anvelope) depun o muncă colosală pentru a reuşi ceva care deja ni se pare de la sine înţeles – să livreze performanţe excepţionale în condiţii de rulare excesive.
Numărul blocurilor din banda de rulare, dimensiunea acestora, dimensiunea canalelor de scurgere a apei şi modul în care este programată deformarea anvelopei la contactul cu solul diferă faţă de pneurile obişnuite – tocmai pentru a asigura aderenţă atât la accelerările rapide, precum şi la frânările bruşte, când anvelopa se deformează longitudinal pentru a asigura o amprentă cât mai mare la sol; când vine vorba de viraje, ea trebuie să primească forma geometrică ideală la sol pentru a susţine forţele laterale masive – toate acestea sunt programate în structura internă a anvelopei şi sunt ajutate de profilul său exterior.
În fine, capacitatea de a evacua rapid apa care se strânge în faţa anvelopei pe ploaie este un punct-cheie în anvelopele destinate maşinilor AMG – acvaplanarea este exclusă la aceste anvelope chiar şi la viteze de peste 200km/h! Apa este absorbită rapid de mii de striuri care brăzdează anvelopa, care se extind la contactul cu solul, o captează şi apoi se strâng când anvelopa se ridică de la sol şi o împing în canalele de scurgere, de unde este eliminată prin centrifugare. Astfel contactul cu asfaltul este menţinut.
Data viitoare când mai priviţi o cursă de automobile, gândiţi-vă că, mai presus de motoare, de elementele aerodinamice şi de talentul piloţilor, stau pneurile. De gestionarea acestora şi a aderenţei pe care o oferă ţin aproape toate cursele din ultimii ani, fie că vorbim de Formula 1, fie că vorbim de 24h Le Mans sau de alte curse.
Iar în viaţa de zi cu zi, data viitoare când vedeţi un AMG, uitaţi-vă şi la anvelope, nu doar la restul maşinii. Acolo se întâmplă magia!