Grand Hamster – proiectul studentesc al unui Duster hibrid plug in de pe tare.ro
Pe scurt, Grand Hamster este o nouă etapă pentru echipa de studenţi condusă de profesorul Dănuţ Gabriel Marinescu, prin care aceştia continuă dezvoltarea sistemului de propulsie hibridă Hybrid Electricway 4WD, primii paşi cu acesta fiind făcuţi o dată cu Dacia Grand Sandero sau Dacia Hamster.
Acum, RTR (Renault Technologie Roumanie) a pus la dispoziţia echipei de la Universitatea din Piteşti un model Dacia Duster, pe care a fost adaptat sistemul hibrid de propulsie fără a se modifica major maşina – de altfel, perioada în care automobilul experimental de faţă a fost pus la punct a fost de numai 9 luni, neintervenindu-se asupra structurii de bază a maşinii.
Pe scurt, Duster-ul rămâne echipat cu motorul dCi şi cu transmisia manuală cunoscute de la modelul de serie, însă în spate au fost montate un motor electric şi o baterie litiu-ion (care, surprinzător, nu ocupă aşa de mult spaţiu în portbagaj), concomitent cu înlocuirea punţii spate cu una de concepţie proprie, cu un angrenaj special de transmitere a puterii motorului electric spre roţi.
Aşadar, vorbim de o soluţie de tipul hibrid, maşina funcţionând fie convenţional (cu motorul diesel), fie electric (cu motorul electric, alimentat de la bateria litiu-ion), fie în mod hibrid, ambele agregate funcţionând în acelaşi timp, în anumite condiţii, ceea ce îi conferă maşinii statutul de 4×4.
În plus, bateria poate fi alimentată de la o sursă externă de curent, de 220 V, aşa încât vorbim de o soluţie de propulsie hibridă plug-in. Timpul de alimentare variază între 6 şi 8 ore, dar bateriile pot fi încărcate şi de la un sistem de recuperare a energiei la frânare. Pe lângă care proiectul mai prevede echiparea maşinii cu celule fotovoltaice, care să contribuie la eficientizarea consumului de energie şi a încărcării bateriei.
Chiar dacă Grand Hamster rămâne doar la stadiul de proiect universitar, el demonstrează că transformarea unei maşini de genul lui Duster într-o maşină cu propulsie neconvenţională este viabilă. Ca exemplu, în regim strict electric Grand Hamster are o autonomie care variază între 50 şi 80 km (în funcţie de condiţiile de trafic), atinge o viteză maximă de 80 km/h, iar acceleraţia 0-50 km/h se realizează într-un timp de 8,5 secunde.
Dacă modelul de serie Dacia Duster dCi 90 4×2 afişează o valoare de 130 g/km CO2, Grand Hamster ajunge să emită 115 g/km CO2 în ciclu combinat, graţie adoptării motorului electric. Cu alte cuvinte, echipa de la Piteşti ne arată un exerciţiu foarte practic şi nu putem decât să sperăm că, pe viitor, autorităţile vor arăta un interes mult mai mare pentru proiectele MADE IN ROMANIA.
Grand Hamster mai are câteva etape de dezvoltare, numele ”hamster” (cobai) nefiind ales întâmplător: toate modelele purtând acest apelativ sunt, practic, laboratoare pe patru roţi prin intermediul cărora viitorii ingineri se pregătesc mult mai bine pentru noile tehnologii din domeniul auto. Aşa încât nu ne rămâne decât să aşteptăm următorul proiect piteştean din familia ”Hamster”.