Campionatul de Formula 1 din 2012 a fost unul plin cu accidente spectaculoase şi momente emoţionante pentru fanii „Marelui Circ”. Germanul Sebastian Vettel a câştigat al treilea titlu consecutiv de campion mondial, iar Michael Schumacher a anunţat că se retrage, din nou, din Formula 1.
Cu o lună înainte de primul mare premiu din acest an, aproape toate echipele au prezentat monoposturile cu care vor participa în sezonul din 2013, ultimul în care vor fi folosite motoare V8 de 2,4 litri. Din 2014, şasiurile de F1 vor fi echipate cu motoare turbo de 1,6 litri.
Lotus
Lotus, echipa care la sfârşitul sezonului din 2012 a obţinut ultima poziţie a podiumului la piloţi cu Kimi Räikkönen şi un loc patru la constructori, a deschis prezentările de monoposturi din acest an.
Denumită E21, maşina de Formula 1 a celor de la Lotus păstrează, în mare parte, formele maşinii de anul trecut, E20, însă are parte de o nouă configuraţie a suspensiei şi de evoluţii ale sistemelor de evacuare şi DRS. Mai mult, cei de la Lotus au ales să nu ascundă „nasul” subţire al maşinii, chiar dacă regulamentul din acest an permite acest lucru.
Cu acest şasiu, Kimi Räikkönen şi Romain Grosjean vor încerca în 2013 să urce o poziţie în clasamentul constructorilor, ceea ce ar însemna să bată unul dintre primii trei constructori de anul trecut: Red Bull Racing, Ferrari sau McLaren.
„Am continuat cu temele noastre de design şi am încercat să construim o maşină de curse mai eficientă şi mai rapidă, bazată pe toate lecţiile pe care le-am învăţat anul trecut. Cât de mult succes am avut cu asta vom şti odată ce ducem maşina pe circuit la mari premii”, a declarat Eric Boullier, directorul echipei Lotus F1.
McLaren
A doua echipă care a prezentat monopostul cu care va concura în 2013 este McLaren. Denumit MP4-28, şasiul McLaren pentru 2013 e mai înalt decât cel de anul trecut şi are un sistem de suspensie nou, asemănător cu cel folosit de Ferrari. În plus, „nasul” subţire a fost acoperit, iar partea din spate a monopostului a fost modificată pentru a permite o aerodinamică şi un flux de evacuare mai eficiente.
McLaren a avut una dintre cele mai rapide maşini în sezonul din 2012, însă monopostul MP4-27 nu a fost suficient de fiabil pentru a le permite piloţilor Lewis Hamilton şi Jenson Button să aspire la titlul mondial.
Deoarece Lewis Hamilton va pilota pentru Mercedes în 2013, locul lui la McLaren a fost luat de mexicanul Sergio Perez, care în 2012 a pilotat pentru Sauber.
Ferrari
Monopostul Ferrari pentru 2013 se numeşte F138 şi este o evoluţie a şasiului de anul trecut, care s-a numit F2012. Cifra 8 din numele maşinii de anul acesta reprezintă un tribut adus motoarelor V8, care vor fi folosite pentru ultima dată în Formula 1 în sezonul 2013.
Cei de la Ferrari au modificat partea din spate a maşinii pentru a permite modificarea traseului de evacuare. Modificări au fost făcute şi la priza de aer de deasupra cockpitului, dar şi la prizele laterale, pentru îmbunătăţi aerodinamica.
Şi în 2013, dublul campion mondial Fernando Alonso, care a terminat anul trecut pe locul al doilea, va face echipă cu Felipe Massa.
Force India
A patra echipă de Formula 1 care şi-a prezentat şasiul pentru sezonul din 2013 a fost Force India, care a dezvăluit monopostul VJM06 cu motor Mercedes în 1 februarie 2013 la Silverstone.
La fel ca în cazul celorlalte monoposturi, şasiul celor de la Force India a evoluat pentru sezonul din 2013. „VJM06 nu arată foarte diferit faţă de predecesorul său, dar sub înveliş ne-am uitat la fiecare detaliu pentru a încerca să găsim mai multă performanţă”, a declarat Vijay Mallya, directorul echipei.
În 2012, Force India a terminat sezonul pe locul şapte la categoria constructorilor, iar cei doi piloţi au încheiat pe locurile 11 şi 14. În 2013, însă, Niko Hulkenberg a părăsit echipa în favoarea celor de la Sauber, iar oficialii Force India nu au anunţat încă cine va fi coechipierul lui Paul di Resta în noul sezon.
Sauber
Monopostul pentru sezonul din 2013 al echipei Sauber se numeşte C32 şi foloseşte, la fel ca predecesorul său, un motor Ferrari.
Echipa a avut parte de un sezon bun în 2012, când a obţinut patru podiumuri şi a terminat pe locul şase în clasamentul constructorilor.
Pe lângă un monopost revizuit, Sauber are o echipă nouă de piloţi pentru 2013, cu Nico Hulkenberg (fost pilot Force India) şi Esteban Gutierrez (care a fost promovat de la statutul de pilot de teste) în lumina reflectoarelor. În 2012, piloţii Sauber au fost Sergio Perez şi Kamui Kobayashi.
Red Bull
Red Bull, echipa care a obţinut anul trecut victoria la categoriile piloţi şi constructori, a prezentat în 3 februarie monopostul pentru sezonul din 2013, denumit RB9.
Maşina a fost proiectată de o echipă condusă de Adrian Newey, care la sfârşitul anului trecut a declarat că e din ce în ce mai greu să găseşti îmbunătăţiri pentru maşina din 2013 deoarece regulamentul e stabil.
Monopostul RB9 cu motor Renault este al nouălea şasiu creat de Red Bull de la preluarea echipei Jaguar în 2005.
Cei doi piloţi ai echipei Red Bull pentru sezonul din 2013 sunt aceiaşi ca în 2012: triplul campion mondial Sebastian Vettel şi Mark Webber, care anul trecut a terminat pe poziţia a şasea.
Mercedes
În 2013, monopostul celor de la Mercedes AMG se numeşte W04 şi are parte de un eleron faţă redesenat şi de o nouă generaţie a sistemului de evacuare Coandă, în timp ce sistemul de suspensie a rămas acelaşi ca la şasiul de anul trecut.
În 2012, Mercedes a avut un sezon mediocru, cu un loc cinci în clasamentul constructorilor şi locurile nouă şi 13 la piloţi.
În 2013, Nico Rosberg îl va avea coechipier pe britanicul Lewis Hamilton, care i-a luat locul lui Michael Schumacher.
Toro Rosso
Monopostul echipei Toro Rosso pentru 2013 se numeşte STR8 şi are, la fel ca până acum, un motor Ferrari.
Scopul echipei italiene este să termine pe locul şase în clasamentul constructorilor, cu ajutorul celor piloţilor Daniel Ricciardo şi Jean-Eric Vergne, care anul trecut au terminat pe locul 18, respectiv pe 17.
Caterham
Constructorul britanic Caterham a prezentat în 5 februarie monopostul pentru sezonul din 2013, denumit CT03, care are un motor Renault.
Anul trecut, Caterham a terminat pe locul 10 şi a fost prima echipă fără nici un punct în clasamentul constructorilor, înaintea celor de la Marussia şi HRT.
Dacă la debutul în Formula 1, Caterham avea doi piloţi recunoscuţi în lumea sporturilor cu motor – Heikki Kovalainen şi Jarno Trulli – în 2013, realitatea financiară i-a obligat pe englezi să apeleze la doi piloţi mai puţin experimentaţi. Astfel, cei doi piloţi principali ai echipei Caterham pentru sezonul 2013 sunt Charles Pic (care a condus pentru Marussia în 2012) şi Giedo van der Garde (care a fost pilot de teste pentru Caterham).
Marussia
Marussia a prezentat monopostul MR02 pentru sezonul 2013 în timpul primului test de iarnă din acest an.
Pat Symonds, fostul director tehnic de la Benneton/Renault a făcut parte din echipa de consultanţi pentru noul monopost.
Marussia a fost nevoită să renunţe la pilotul Timo Glock, care în 2012 a terminat pe 20, din motive financiare. Singurul pilot care a fost angajat este Max Chilton, iar printre numele vehiculate pentru cel de-al doilea pilot se numără şi începătorul Luiz Razia.
Williams va prezenta monopostul său pentru sezonul 2013 în 19 februarie, în timp ce participarea echipei HRT în sezonul din acest an nu a fost confirmată.
Sezonul din 2013 al campionatului de Formula 1 va debuta în 15 martie, cu Marele Premiu al Australiei, şi se va încheia în 24 noiembrie, cu Marele Premiu al Braziliei. Din totalul de 20 de curse din acest an, doar una nu a fost confirmată încă.
Calendarul prezentărilor:
Lotus – 28 ianuarie 2013
McLaren – 31 ianuarie 2013
Ferrari – 1 februarie 2013
Force India – 1 februarie 2013
Sauber – 2 februarie 2013
Red Bull – 3 februarie 2013
Mercedes – 4 februarie 2013
Toro Rosso – 4 februarie 2013
Caterham – 5 februarie 2013
Marussia – 5 februarie 2013
Williams – 19 februarie 2013