Faţă de varianta în cinci uşi a lui Civic, Type-R prezintă destule modificări la nivel tehnic. Ecartamentul spate este mai mare cu 20 mm, iar setările suspensiei asigură o rigiditate mai mare. De asemenea, sistemul de direcţie beneficiază de un raport mai mic de demultiplicare, ceea ce duce la creşterea preciziei şi a feedbackului. Caroseria a fost ranforsată suplimentar, astfel că noul Type-R ni se promite a fi mult mai agil decât precedentul.
Că tot am ajuns la agilitate, să vedem ce ne oferă acel cal putere în plus de care vorbeam la început. Pentru început, suntem gratulaţi cu o creştere a turaţiei de putere maximă, cei 201 CP fiind obţinuţi acum la 8.000 rpm (faţă de 7.400 la precedenta versiune). Cei mai satisfăcuţi de această valoare vor fi pasionaţii de „înalte” şi de schimbări dese ale celor şase trepte de viteză, în timp ce cârcotaşii vor aduce în discuţie deficienţele motoarelor de turaţie mare în materie de cuplu motor. Inginerii Honda nici nu se sinchisesc să dea valoarea acestuia, însă ne dau lecţii de i-VTEC şi VTC (celebrele de acum sisteme de distribuţie şi admisie, asistate electronic). Lângă vitezometru există un martor luminos, luminat în intervalul 5.200 – 8.000 rpm, interval în care timpul de deschidere a supapelor creşte, puterea dezvoltându-se progresiv şi uşor controlabil.
Rezultatele sunt mai mult decât mulţumitoare: demaraj 0-100 km/h în 6,6 secunde şi viteză maximă 235 km/h – adică… similar cu generaţia precedentă! Se pare că japonezii au o filosofie interesantă, contrară inerţiei celorlalţi producători de a îmbunătăţi permanent performanţele. Oricum, în viitor va fi oferit şi un Type-R „light” (mai uşor cu 40 kg, prin eliminarea unor accesorii de confort, cum ar fi instalaţia audio sau materialele fonoabsorbante), pregătit ca bază pentru omologări de Grupa A, N sau chiar R. Pentru mai multe detalii contactaţi FIA.
Încă o veste bună pentru cei care vor avea cel puţin 20.000 euro pregătiţi pentru această bombiţă de şosea: Type-R se va produce în Anglia, la fabrica din Swindon. Deci, începând cu 1 ianuarie, „la noi”, în Europa.
Ci şi cam hot, spicy, cool, bad, furious. Type-R revine pe scena hot-hatch, fără a fi considerată o surpriză neaşteptată. Totuşi, Honda nu prea evoluează în domeniul cailor putere: doar 1 CP în plus?
Dacă ne raportăm la diferenţa enormă între noua generaţie şi precedenta, ne-am fi aşteptat ca inginerii Honda să scoată din cunoscutul i-VTEC de 2,0 litri cel puţin 400 CP! Sau poate sunt doar impresii de NFS şi „Fast & Furious?
Cert este că Type-R a devenit un simbol printre hatchbackurile sportive şi datorită numărului magic de 200 CP dintr-un „aspirat” de 2.000 cmc – adică un foarte cinstit raport de 100 CP/litru la un preţ favorabil, cel puţin pentru pasionaţii de performanţe, nu de concesii. Cel mai probabil va urma, în scurt timp, o evoluţie a acestui propulsor, care va friza cu bariera celor 250 CP, că doar nu degeaba există exemplul clar al roadsterului S2000 (2,0 litri – 240 CP).
Deocamdată, Type-R va avea destui adepţi în primul rând datorită look-ului. Faptul că a pierdut perechea de uşi din spate nu o schimbă fundamental, nici accesoriile aerodinamice. Oricum, Civic-ul „civil” arată destul de extravagant… Type R este coborâtă cu 15 mm, are praguri sport, jante de 18” cu un design special, iar sigla este pe fundal roşu.
Dacă exteriorul este destul de zgârcit în materie de individualizare, nu la fel putem spune despre interiorul dominat de cuplul coloristic roşu & negru. Designul futurist e acelaşi, însă tuşeele sportive sunt pregnante: pedalier perforat de mari dimensiuni, din aluminiu; schimbător îmbrăcat în piele (cusătura fiind roşie, foarte vizibilă), cu măciulie din aluminiu, încrustată cu poziţionarea treptelor; principalele indicatoare au informaţiile afişate în roşu (oare proprietarii de Type-R se vor alarma la auzul sintagmei „pe roşu” pentru litrometru?); scaunele sunt excelent profilate, fiind îmbrăcate în piele alcantara, cum altfel, roşu & negru.
Să nu uităm cireaşa de pe tort: inscripţia de la baza consolei centrale, semn al exclusivităţii ediţiilor speciale. Fără glumă, Honda Type-R intră în cercul restrâns al modelelor care îşi afişează „serial number” la loc de cinste – adică alături de nume precum Ferrari sau Aston Martin. Respekt!