Vom vedea Dacia Duster 2 cel devreme la finalul lui 2016, dar modificările care se anunţă sunt de substanţă. Ele îi vor permite lui Duster să-şi consolideze poziţia de cel mai bine vândut model al grupului Renaut-Nissan (aproape 400.000 de exemplare vândute în 2014, atât sub marca Dacia, cât şi sub marca Renault), fără a risca însă îndepărtarea publicului care apreciază preţul sensibil mai mic decât al celor mai apropiaţi concurenţi.
E de aşteptat ca Duster să abordeze un design frontal mai apropiat de formele trapezoidale ale actualei game Renault. Randare: Costel Camburu
Odată cu lansarea lui Kadjar, Renault-Nissan va avea o tripletă formidabilă în segmentul crossoverelor 4×4 – Renualt Kadjar va acoperi partea sportivă a acestui segment, fiind dedicat în special celor activi care vor o maşină modernă, cu design şi dotări pe măsură, Nissan Qashqai va acoperi partea familială a segmnetului, fiind dedicat celor care caută un interior cât mai confortabil şi un tren de rulare polivalent, iar Dacia/Renault Duster va fi în continuare calul de povară al Grupului: preţ mic, performanţe 4×4 neaşteptat de bune, interior spartan dar din ce în ce mai bine dotat, design nerafinat şi rezultate mediocre la testele de siguranţă, însă margini mari de profit, sensibil mai mari decât la celelalte modele ale Grupului.
Ce aduce nou Duster 2?
Conform mai multor surse din piaţă, Duster 2 va fi dezvăluit spre finalul lui 2016 şi va ajunge pe piaţă la începutul lui 2017. A doua generaţie de Duster va păstra reţeta actualului model, dar va aduce câteva elemente care să-i permită să treacă cu bine de orizontul anilor 2020 fără a-şi pierde din atractivitate.
În primul rând, va creşte puţin în dimensiuni, ajungând la circa 4.45 metri lungime (+15 cm), pentru a putea asigura şi o versiune cu 7 locuri. Astfel, va fi mai lung decât Qashqai şi la fel de lung precum Kadjar. Evident, în versiunea cu 7 locuri, portbagajul va fi cvasiinexistent, însă dacă cele 2 locuri suplimentare sunt scoase, portbagajul va fi semnificativ mai mare decât cei 475 de litri actuali, trecând cu uşurinţă de 530 de litri.
Cei 15-20 de cm în plus vor asigura spaţiu pentru al doilea rând de scaune. În lipsa acestuia, portbagajul va fi mult mai mare. Randare: Costel Camburu
În al doilea rând, va păstra în mare parte trenul de rulare actual, care şi-a dovedit versatilitatea pe toate categoriile de drumuri şi în afara acestora. Nu ne aşteptăm, aşadar, ca Duster să primească un tren de rulare mai dinamic, mai adaptat asfaltului, pentru că asta i-ar afecta ţinuta de drum în teren accidentat. De asemenea, nu ne putem aştepta la soluţii noi pentru sistemul 4×4 sau pentru transmisie, pentru că acestea ar ridica prea mult preţul crossoverului şi ar anula avantajul competitiv care i-a permis să realizeze nu doar cifre foarte mari de vânzări, ci şi profituri pe măsură. În continuare nu vom avea reductor, ci soluţia de compromis foarte bună adoptată pe actualul model, cu o transmisie cu primele trei rapoarte scurte iar celelalte trei potrivite unui consum mic.
În al treilea rând, pentru a ajuta reducerea consumului de carburant în condiţiile în care vor adopta şi motoare mai puternice pe noul Duster, vor trebui luate măsuri pentru a avea o caroserie mai aerodinamică decât cea a actualului model. Marile schimbări vor fi făcute, cel mai probabil, sub maşină, acolo unde deocamdată Duster are o suprafaţă foarte neregulată, cu sistemul de evacuare care atârnă şi alte probleme.
Spatele va păstra haionul simplu şi unghiul de degajare foarte bun, ceea ce înseamnă că ampatamentul nu va creşte semnificativ
Totuşi, cele mai multe modificări vor fi la interior, acolo unde Duster 2 va adopta o planşă de bord nouă, pe care o vom regăsi mai târziu sub o formă modificată şi pe restul gamei Dacia. Aceasta ar trebui să aibă ecranul color tactil central cu navigaţie situat în partea de sus a bordului, iar nu jos, cum este acum.
Dacă faceliftul primei generaţii a adus foarte multe dotări în plus faţă de modelul lansat iniţial, ne aşteptăm ca generaţia a doua să plece la drum doar cu modificări de natură estetică şi cu doar câteva dotări noi – claxon pe volan, nu pe maneta semnalizatorului, discuri de frână pe puntea spate (cel puţin la modelele cu peste 100 CP), scaune noi, mai ergonomice, comenzi pentru geamurile electrice scoase definitiv de pe bord, o modularitate mai bună a interiorului, cu scaunele şi bancheta spate formând o suprafaţă perfect plană atunci când sunt rabatate.
De asemenea, pe lista de opţionale vom avea climatizarea automată, camera video de marşarier, senzori de parcare şi pentru faţă, airbaguri pentru pasagerii din spate sau cortină, avertizare sonoră pentru purtarea centurii pe toate locurile, eventual şi un Hill Hold care să asiste la plecarea în rampă. Evident, şi un Media Nav cu conexiune Bluetooth şi USB mai modern decât cel care va fi prezentat anul acesta la Geneva. Nu ne aşteptăm să avem rafinamente de genul sistemelor avansate de asistenţă a şoferului (frânare automată, avertizare la schimbarea benzii de circulaţie etc.), acestea ar putea apărea abia pe faceliftul din 2020. Eventual, pe versiunea de top, vom putea avea oglindă retrovizoare centrală heliomată.
Vor fi păstrate însă trăsăturile care fac din Duster un succes: butoane mari şi uşor de folosit, interior spartan şi solid asamblat, materiale fiabile în timp, spaţiu suficient pentru 5 (7) pasageri şi bagajele lor. Accentul va fi pus, aşadar, pe păstrarea atuurilor maşinii – spaţiu interior şi abilităţi off-road surprinzător de bune.
În privinţa motorizărilor, ar trebui ca Duster să fie oferit, inclusiv în România, şi cu un motor turbodiesel de 1.6 litri şi 130 CP, însă grosul vânzărilor va continua să fie asigurat de motorul de 1.5 litri, cel mai probabil într-o versiune Euro 6 care rămâne la 110 CP. Pe benzină, e de aşteptat să avem propulsorul turbo de 1.2 litri 125 CP, tot în versiune Euro 6, montat însă şi pe versiunile 4×4.
De asemenea, vom putea spera într-o versiune pick-up de serie, cu sau fără cabină dublă. Nu putem spera pentru o transmisie automată pentru România, din cauza costurilor destul de mari şi a cererii mici.
În fine, preţul versiunilor nu ar trebui să creacă cu mai mult de 500 de euro faţă de versiunea actuală, pentru a acoperi noile dotări de siguranţă şi investiţiile în noile dotări de la interior. Marginea de profit a celor de la Renault-Nissan va rămâne, cu siguranţă, aceeaşi.
Voi ce anume aţi aştepta pe noul Duster?