Pe fiecare continent există cel puţin o organizaţie care se ocupă cu testarea siguranţei vehiculelor noi în caz de accidente. În Europa avem Euro NCAP, iar în Statele Unite ale Americii există National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Tot în SUA există şi Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), care face tot felul de statistici bazate pe date reale ale accidentelor.
Ei bine, cei de la IIHS au publicat recent un studiu care a analizat numărul de decese din accidentele rutiere ale ultimilor ani şi – mai important – maşinile în care s-au întâmplat tragediile.
Datele se referă la şoferi (nu şi la pasageri), iar numărul de decese e raportat la un milion de exemplare ale modelului respectiv. Există şi câteva modele care nu s-au vândut şi în România, dar cele mai multe s-au găsit şi pe piaţa noastră.
9 modele produse în 2011 în care nu a murit nimeni:
10 modele produse în 2011 în care au murit cei mai mulţi oameni:
Trebuie menţionat că statistica ar fi fost mai relevantă dacă ar fi analizat numărul de decese la numărul de kilometri parcurşi, şi nu la numărul de exemplare produse.
În orice caz, studiul arată că nivelul de siguranţă al maşinilor noi a fost îmbunătăţit în fiecare an, media deceselor scăzând de la 150/milion de exemplare construite în 1995 la aproximativ 70/milion de exemplare construite în 2011.
Cele mai sigure maşini din 2015. Care este ”superman-ul” maşinilor
EuroNCAP a publicat un clasament al celor mai sigure maşini testate în 2015. Clasament a fost efectuat pe categorii, astfel cel mai mic dintre premianţi este Honda Jazz, acesta obţinând 93% nivel de siguranţă pentru şoferi şi pietoni.
La capitolul maşini de familie Ford Galaxy a strâns un punctaj egal atât la protecţia pasagerilor adulţi, cât şi la cea a pasagerilor copii: 87%, iar la protecţia pietonilor 79%.
Vedeta gamei, SUV-ul XC90 a obţinut 97% la protecţia pasagerilor, şi un covârşitor 100% la nivelul sistemelor de siguranţă, acesta fiind cel mai bun punctaj din toate maşinile testate în 2015.